Vereniging

J.B.V. De Boel De Boule is opgericht in 1997 en sindsdien uitgegroeid tot een actieve, middelgrote jeu de boulesvereniging met ruim 110 leden.

Deze zijn woonachtig in de dorpen die gezamenlijk de gemeente Kaag en Braassem vormen, en sommigen komen zelfs uit plaatsen buiten de gemeentegrenzen. De vereniging vervult dus een regionale functie.

Het merendeel van de leden is ‘senior’, maar we hebben ook enige jeugdleden. Mannen en vrouwen zijn ongeveer gelijk vertegenwoordigd.

We spelen petanque, de meest voorkomende variant van jeu de boules, het spel met de metalen boules en het houten (en tegenwoordig ook kunststoffen) butje.

Als je met vakantie vaak naar Frankrijk bent geweest, dan heb je dit spel ongetwijfeld zien spelen op de camping of op een lommerrijk pleintje. Misschien heb je zelf wel eens meegespeeld?

Zoals gezegd, we zijn een actieve vereniging. Er is vier maal per week gelegenheid voor ´vrij spel´. De dan aanwezige leden spelen dan partijen ‘à la mêlée’, d.w.z. dat er met behulp van een naamkaartensysteem via loting wordt bepaald met wie je speelt en tegen wie je speelt (klik hier voor de speeltijden).

Daarnaast worden er door de wedstrijdcommissie het hele jaar door competities en toernooien georganiseerd. Een overzicht daarvan vind je in de wedstrijdkalender

Drie maal per jaar verschijnt het clubblad ’t Boultje. Hierin staan verslagen van de activiteiten, uitslagen van toernooien en het wel en wee van de vereniging komt aan bod.